Shugo Chara – Recension

Skriven av: Kyami

Shugo Chara! utforskar en färgstark värld där varje individ bär på sin egen “Guardian Character” – en symbol för deras innersta önskningar och drömmar.

Illustration för en recension av anime-serien 'Shugo Chara!' som visar en samling färgglada animerade karaktärer, inklusive huvudpersonen i mitten med rosa hår och skoluniform, omgiven av fyra mindre figurer i olika färger och kostymer. Bakgrunden är ljus och tecknad med stjärnor och musiknoter som ger ett energiskt intryck. Nedanför bilden står texten 'Recension av Shugo Chara!' på en lila bakgrund. I övre högra hörnet är VividWebs logotyp placerad.

Snabbt om handlingen i Shugo Chara

Shugo Chara! är en anime-serie som följer huvudpersonen Amu Hinamori. Handlingen kretsar kring Amus försök att hitta sin sanna identitet och utveckla sitt riktiga jag. Amu är en tonårig tjej som utåt sett framstår som cool och oberörd, men innerst inne känner hon sig osäker och vill vara mer äkta.

En morgon vaknar hon upp och upptäcker tre ägg i sin säng! Kända som Guardian Characters, dessa små varelser ger Amu kraften att låsa upp sin sanna själv. Med detta gå hon med i skolans elevråd, där även andra har dessa ägg. Men vad mer finns det med dessa ägg?

Dessa ägg representerar Guardian Characters – Ran, Miki och Su. De små varelserna symboliserar olika aspekter av Amus personlighet och hjälper henne att växa och utvecklas som individ. Genom att använda krafterna från dessa Guardian Characters kan Amu förvandlas till olika former, var och en med unika egenskaper och färdigheter.

Elevrådet, känt som “The Guardians,” har som uppdrag att bekämpa fiender som förvandlar människors hjärtan till hjärtskrossande X-ägg. Samtidigt måste Amu och hennes vänner möta “Easter Company,” en organisation med tvivelaktiga avsikter som försöker använda Guardian Characters för sina egna syften. Detta leder till äventyr, mysterier och vänskapliga band som formas när Amu och hennes vänner kämpar för att skydda både sina Guardian Characters och den verkliga världen.

Shugo Chara! utforskar teman som identitet, vänskap och mod, och blandar humor, magi och skolmiljö för att skapa en fängslande berättelse för tittarna.

Rollista:

Amu Hinamori

Amu Hinamori inleder serien som en tuff och ängslig tonåring, kämpande med att visa sin sanna personlighet. Trots sitt rykte som “cool och kryddig” i skolan är hon innerst inne blyg och osäker. Under seriens gång genomgår Amu betydande karaktärsutveckling och lär sig att omfamna sin äkta själv, inspirerad av sina Guardian Characters som representerar hennes innersta önskningar om ärlighet och öppenhet.

• Japanska röstskådespelare: Kanae Itō
  • Engelska röstskådespelare: Brittney Karbowski

Ikuto Tsukiyomi

Ikuto är gåtfull och utstrålar en mystisk aura. Hans koppling till Easter Company skapar spänning och komplexitet i berättelsen. Trots sin kyliga yttre fas har han också en djupare och mer komplex sida. Ikuto är gåtfull, tillbakadragen och lite stygg, likt en vildkatt. Trots detta kan han också vara söt och vänlig. Han tycker om att retas, särskilt med Amu och Tadase. Han är villig att hålla sina nära och kära på avstånd för att skydda dem från sina egna problem.

• Japanska röstskådespelare: Yuuichi Nakamura
  • Engelska röstskådespelare: Aaron Dismuke

Tadase Hotori

Tadase är elevrådsordförande för Guardians, han är även känd som “King’s Chair”. Han går i samma årskurs som Amu Hinamori och är en populär figur på skolan. Hans dröm är att vara kungen av sin lilla värld. Kiseki föddes ur Tadases dröm om att ha en viljestark hjärta, likt hans farmor när hon fortfarande var frisk. Han vill bara skydda dem han älskar. Hans Guardian Character representerar den modiga och starka sidan av honom, och han spelar en viktig roll i gruppens dynamik.

• Japanska röstskådespelare: Reiko Takagi
  • Engelska röstskådespelare: Luci Christian

Nadeshiko Fujisaki

Nadeshiko är mest känd som “Queen’s Chair” i Guardians. Hon är välkänd för sin skönhet, och Amu Hinamori har till och med sagt att Nadeshiko är så vacker att om hon var en kille skulle hon bli kär vid första ögonkastet. När Amu Hinamori tackade nej till att gå med i Guardians insisterade Nadeshiko på att få henne att ändra sig. De två blev till slut bästa vänner, och Nadeshiko stödde och höll ett öga på Amu i hennes kärleksliv. Trots att Nadeshiko initialt framstår som en elegant och graciös elev, bär hennes karaktär på en överraskande twist som utforskar teman kring identitet och acceptans.

• Japanska röstskådespelare: Saeko Chiba
  • Engelska röstskådespelare: Jason Liebrecht

Kukai Soma

Den glada och energiska “Jack’s Chair” i Guardians. Kukai är en idrottsstjärna som tillför energi till gruppen. Hans optimism och entusiasm gör honom till en omtyckt medlem. Kukai fungerar som en storebror för Guardians och är ett år äldre än de flesta av dem. Han hjälper Amu med hennes träning som “Joker’s chair”. Kukai Soma är en mycket atletisk elev och han visar en talang för i stort sett alla sporter, men hans passion är fotbollen, och han är också kapten i fotbollslaget.

• Japanska röstskådespelare: Junji Majima
  • Engelska röstskådespelare: Chris Burnett

Yaya Yuiki

Yaya är en söt och barnslig tjej som innehar rollen som “Ace’s Chair” och är ett år yngre än Amu. Hon beter sig ofta barnsligt, älskar sötsaker enormt mycket, har en förkärlek för saker som rosetter och är ganska hyperaktiv. Yaya önskar att hon kunde förbli en bebis för att få mer kärlek från sina föräldrar än sin yngre bror. Trots sin klumpighet är hon också en duktig ballerina. Hennes favoritsaker är allt som är sött och barnsligt. Yaya lägger till humor och lättsamhet i gruppen.

• Japanska röstskådespelare: Misato Fukuen
  • Engelska röstskådespelare: Cherami Leigh

Ran, Miki, Su (Guardian Characters)

Dessa tre Guardian Characters representerar olika aspekter av Amus personlighet. Ran är extremt energisk och syns nästan aldrig utan sina cheerleader pom-poms. Ran symboliserar Amus önskan att vara ärlig. Miki är den andra Guardian Character som kläcks. Hon är konstnärlig och modeintresserad, och hennes krafter inkluderar att öka Amus förmåga att rita och måla. Miki representerar konstnärlighet och skicklighet. Su är den tredje Guardian Character som kläcks. Hon är mycket flickig, har inte så många stridsfärdigheter men har däremot hushållsfärdigheter. Hon är mycket bra på städning, matlagning och stickning. Su representerar omtänksamhet och hjälpsamhet.

Läs våra andra recensioner för att få en bättre förståelse av vad du kan förvänta dig från andra anime serier.

Utmärkelse

Shugo Chara! är en manga som publiceras i magasinet Nakayoshi och ges ut av Kodansha i Japan. Den har licensierats för engelsk publicering av Del Rey. Serien vann Kodansha Manga Award 2008 för bästa barnmanga och har fått positiva recensioner från engelskspråkiga kritiker. Jason Thompson framhäver mangan för dess fokus på självkänsla och konstnärliga ritfärdigheter. Den rankades som den fjärde bäst säljande shojo manga och generellt den fjortonde bäst säljande manga i Amerika under det första kvartalet 2009. Shugo Chara! betraktas som en intressant och humoristisk tolkning av den klassiska ”magical girl”-genren.

Anime-adaptionen blev en av de tio mest sedda animeprogrammen under veckan den 7-13 april 2008, med en genomsnittlig hushålls-tittarandel på 4,2% under sändningen den 12 april. Den återkom senare till topp 10 under veckan den 21-27 juli 2008, med en genomsnittlig tittarandel på 4,1% under sändningen den 26 juli.

Bör jag ser Shugo Chara eller ej?

Shugo Chara är en fantastisk feel-good anime som tar dig genom 11-åriga Amu Hinamoris resa för att bli sig själv. Många barn, tonåringar och vuxna har låg självkänsla, vet inte hur man ska skaffa vänner, känner sig ensamma och kan förmodligen relatera till Amu och hur hon kämpar med att hitta sig själv. Den här animeserien kommer att ge dig den självförtroende du behöver för att vara den bästa person du kan vara. Serien ser feminin och barnslig ut, men jag lovar dig att den inte bara riktar sig till en specifik målgrupp.

Genom hela serien får vi se Amu utvecklas. Hon ler mer, blir mer självsäker, hjälper andra människor att övervinna sina hinder, inser sitt eget värde och uppmuntrar även människor att aldrig ge upp sina drömmar. Detta hjälper henne att skaffa sig vänskap och känna självförtroende. Hon lär publiken vikten av att ha drömmar och att lycka kommer från att följa dessa drömmar.

I varje avsnitt öppnar karaktärer upp sig om sig själva och delar med sig av sina innersta och sårbara sidor. Att dela hopp, drömmar, känslor och personliga utmaningar med någon kan kännas väldigt skrämmande. Men det gör också att Amu kommer närmare den personen hon älskar. Serien lär publiken att det är okej att visa sina innersta känslor när man skapar vänskaper eller bekänner sina känslor för någon man tycker om.

Den här serien går även in på vänskapsrelationer samt realistiska men komplexa kärlekstrianglar. Kärleksdramat mellan Amu, Ikuto och Tadase är roligt, gulligt och hjärtskärande, eftersom Amu bara kan ge sitt hjärta till en person.

Person-kemin mellan Amu’s kärleksintressen är fantastisk, det får publiken att hålla tummarna för båda karaktärerna. Personligen gillar jag inte åldersskillnaden mellan Amu och Ikuto och hoppas att hon väljer Tadase.

Ikutos sorg, uttryckt genom hans fiolspel,
leder till att äggen förvandlas till hjärtskrossande x-ägg.

Den mest betydelsefulla tematiken i serien är att det är viktigt att inte undvika att prata om sina personliga problem. Om du fortsätter att undertrycka dina inre tankar och känslor kommer du börja sjunka ner i depression, och ditt hjärta förvandlas till ett X-ägg. Dina vänner och familj kan vara där och stödja dig om de känner till dina känslor.

Shugo Charas Inspirerande Effekt på Miraculous Ladybug

Shugo Chara är så populär att en fransk animerad serie som heter Miraculous Ladybug helt enkelt kopierade hela konceptet och handlingen. Både Amu och Marinette har en “guardian character” som hjälper dem att övervinna sina osäkerheter. Båda manliga huvudpersonerna genomgår förvandlingar till kattpersonor. I båda serierna finns onda karaktärer som krossar människors hjärtan och drömmar för att förvandla deras hjärtan till X ägg. Den tematiska likheten antyder att Miraculous Ladybug kanske har hämtat inspiration från framgången och de unika elementen som presenteras i Shugo Chara. Detta fenomen visar på den globala påverkan som framgångsrika animeserier kan ha och hur de kan inspirera skapare över hela världen.

Hur tror du att temat med att vara ärlig mot dig själv och andra, som visas i Shugo Chara, kan påverka människors liv och relationer i verkligheten? Dela gärna dina tankar och erfarenheter i kommentaren nedan!

Du kanske också vill läsa om: