Bakugan Battle Brawlers – Recension

Skriven av: Kyami

Bakugan Battle Brawlers - Recension

Snabbt om handlingen i Bakugan Battle Brawlers

Bakugan Battle Brawlers berättar historien om Dan Kuso och hans vänner – Runo Misaki, Marucho Marukura, Julie Makimoto, Shun Kazami, och Alice Gehabich, som tillsammans bildar gruppen Battle Brawlers. Deras äventyr börjar när mystiska kort och sfäriska varelser, kända som Bakugan, börjar regna ner frÃ¥n himlen. Varje Bakugan bär pÃ¥ en unik kraft och personlighet, vilket bidrar till spelets djup och dynamik. Ett spel som kombinerar skicklighet, strategi och en touch av magi. Snart upptäcker de att dessa sfärer har förmÃ¥gan att transformeras till kraftfulla stridsmonster när de aktiveras pÃ¥ de magiska korten, vilket drar dem in i en värld av spänning och utmaningar.

Gruppen möter snart större utmaningar än de kunnat föreställa sig. De upptäcker att deras lek har en koppling till en alternativ världs öde – Vestroia. Denna värld är hem för alla Bakugan och står inför ett hot som kan förstöra både deras dimension och människornas värld. Dan och hans vänner tar på sig uppdraget att rädda Vestroia från onda krafter, som Drago, en mäktig drak-Bakugan som blir Dans närmaste allierade och partner i striderna.

Under sin resa för att rädda Vestroia utvecklar gruppen en starkare sammanhållning och djupa vänskapsband. De lär sig viktiga livslektioner om samarbete, självuppoffring och betydelsen av att kämpa för det goda. Med varje strid blir de mer erfarna och skickligare i att använda sina Bakugan, samtidigt som de ställs inför moraliska dilemman och utmaningen att balansera sitt vardagliga liv med ansvaret som följer med att vara Battle Brawlers.

Bakugan Battle Brawlers är en berättelse om tillväxt, äventyr och upptäckt som inte bara fängslar tittarna med dess spännande strider utan också utforskar teman av vänskap, rättvisa och mod.

Rollista:

Dan Kuso

Dan är Pyrus-stridaren i gruppen Battle Brawlers och hans bakugan är Pyrus Dragonoid. Han älskar att spela Bakugan och strävar efter att bli den starkaste bakugan stridaren som någonsin har levt. Dan är karismatisk, impulsiv och blir lätt frustrerad, vilket ofta leder honom till problem när hans självförtoende går överbord. Han och Runo Misaki gräla och bråka ofta, men på djupet bryr de sig om varandra även om de döljer det till en början. Dan är en sann ledare med en stark vilja att skydda både sin värld och Vestroia.

• Japansk röst: Yu Kobayashi
  • Engelsk röst: Scott McCord

Shun Kazami

Shun är Ventus-stridaren i Battle Brawlers. Hans Bakugan är Ventus Skyress. Shun är mystisk och reserverad, och är en aspirerande ninja som får träning av sin farfar. Han är en ensamvarg men är alltid beredd att hjälpa sina vänner till varje pris. Tillsammans med Dan Kuso, sin bästa vän och barndomsvän, uppfann han spelet Bakugan. Han var den högst rankade stridaren tills Masquerade och hans minioner tog över rankingen, och på grund av att hans farfar inte lät honom spela, hamnade han på 6:e plats.

• Japansk röst: Chihiro Suzuki
  • Engelsk röst: Zachary Bennett

Runo Misaki

Runo är Haos-stridaren i Battle Brawlers och har ett partnerskap med Haos Tigrerra. Stark, bestämd och passionerad för Bakugan-strider, kämpar hon för att bevisa att hon är lika kapabel som sina manliga vänner. Hon har starka känslor för Dan Kuso, men hon vägrar att erkänna sin kärlek till honom. Ändå, när Dan beter sig olämpligt, tvekar inte Runo att bli irriterad. Hon va först att träffa Dan personligen bland online vännerna.

• Japansk röst: Eri Sendai
  • Engelsk röst: Julie Lemieux

Marucho Marukura

Marucho är Aquos-stridaren i Battle Brawlers. Hans väktar-Bakugan är Aquos Preyas, som oväntat dök upp under Maruchos husfest, vilken han anordnade efter att han flyttat till Dan Kusos stad. Marucho är en rik, generös pojke som är specialist på Aquos. Han är gruppens hjärna, en riktig levande encyklopedi. Han älskar att spela Bakugan och att arbeta med strategier.

• Japansk röst: Ryo Hirohashi
  • Engelsk röst: Cameron Ansell & Joanne Vannicola

Julie Makimoto

Julie är Subterra-stridaren i Battle Brawlers och är partner med Subterra Gorem. Hon kan verka lite tankspridd, men hon kan mäta sig med de bästa Bakugan-stridarna. Hon är glad, utÃ¥triktad och dyrkar Dan Kuso (som hon kallar “älskling”). Eftersom hon sÃ¥g sig själv som Dans främsta beundrare, hamnade hon och Runo Misaki ofta i konflikter av svartsjuka. Julie och Runo blev dock bästa vänner sÃ¥ smÃ¥ningom. Julie sprider positivitet och är alltid redo att stötta sina vänner i deras strider.

• Japansk röst: Risa Mizuno
  • Engelsk röst: Katie Griffin

Alice Gehabich

Alice har inte några Bakugans och trots att hon har en djup förståelse för spelets regler avstår hon från att strida eftersom hon ogillar våld. Hennes råd är till stor hjälp för Brawlers. Som person är Alice oerhört artig, vänlig och söt. Tillsammans med Shun Kazami betraktas hon som en av de mest mogna medlemmarna i gruppen. Hon tycker inte om att vara till besvär för sina vänner och ogillar konflikter mellan dem, eftersom hennes största önskan är att gruppen ska hålla ihop.

• Japansk röst: Mamiko Noto
  • Engelsk röst: Emilie-Claire Barlow

Masquerade

En mystisk och mäktig stridare som använder Doom Cards för att sända besegrade Bakugan till den eviga doom dimensionen. I alla sina strider uppvisar han brutala, manipulativa och nästan omoraliska beteenden. Han har ofta skickat Bakugan, till och med sina egna, till den eviga doom dimensionen utan någon som helst ånger eller tvekan för att uppnå seger. Masquerades drivkraft är att samla all makt och kontroll över både Vestroia och människornas värld, vilket leder till en direkt konfrontation med Battle Brawlers. Han är en Darkus-stridare och hans Bakugan är Darkus Hydranoid.

• Japansk röst: Soichiro Hosi
  • Engelsk röst: Lyon Smith

Läs våra andra recensioner för att få en bättre förståelse av vad du kan förvänta dig från andra anime serier.

Utmärkelse

Bakugan Battle Brawlers har fått erkännande inom underhållningsindustrin, särskilt inom kategorin leksaker och animerad underhållning. Serien och dess relaterade produkter har vunnit flera priser, inklusive:

• Toy of the Year (TOTY) Awards: Bakugan har vunnit priser under Toy of the Year Awards, som arrangeras av Toy Industry Association, för dess innovativa leksaker och spel kopplade till serien.
  • Leksaksutmärkelser i olika länder: Utöver TOTY Awards har Bakugan fÃ¥tt utmärkelser i olika länder för sin popularitet och försäljningsframgÃ¥ng.

Dessutom har serien och dess produkter blivit väl mottagna av fans över hela världen, vilket bidragit till dess status som en framgångsrik franchise inom både underhållnings- och leksaksindustrin. Även om det inte finns några specifika utmärkelser för själva animerade serien, är dess breda acceptans och popularitet bland publiken ett bevis på dess framgång.

Bör jag ser Bakugan Battle Brawlers eller ej?

Battle Brawlers hjälpte till att bryta den hjärntvättande hypnosen och blev vänner med Masquerades onda minioner.

Bakugan påminner lite om Pokémon eftersom Brawlers och deras Bakugans har en stark vänskap sinsemellan. De stöttar Bakugan stridare i deras utmaningar och hjälper dem förstå att de inte behöver följa Masquerades onda planer för att nå sina mål eller drömmar. Istället lyckas de vända fiender till vänner genom vänskap.

Bakugan har några av de vackraste monstren

Ventus Bakugan
Aquos Bakugan
Ventus Bakugan
Angewomon
Lady Devimon
Venusmon

Några av Bakugan-monstren är otroligt vackra och designen påminner om Digimon monster. Spelet Bakugan liknar Yu-Gi-Oh! på grund av användningen av doom dimension, ability och karaktärskort. Bakugan Battle Brawlers hämtar inspiration från olika anime, men känns ändå originellt och unikt i sig självt.

Titta på Bakugan för de söta små baby-brawlers!

Detta är scenen jag har spelat om mest för jag kan inte få nog av vänskapen mellan baby Dan och Shun.

Berättelserna från barndomen är mina favorit avsnitt och baby brawlers är bara för söta. I Bakugan Battle Brawlers får vi se personlig utveckling hos varje brawlers när de möter sina demoner och lär sig hantera sitt förflutna. Brawlers mognar och utvecklas till starkare och bättre versioner av sig själva. De hanterar barndomstrauma, att ha en sjuk förälder, uppoffringar och andra känsloladdade ämnen. Shun har en av de mest intressanta och känslosamma bakgrundshistorierna.

Upptäck den största plot twisten i Animehistorien

Den här serien var verkligen före sin tid och har åldrats väl till idag. Bakugan Battle Brawlers har ett djupt manus och berättelse för att vara en barnshow. Se definitivt serien för att ta reda på vem Masquerade är, eftersom denna serie har den största plot twisten i animehistorien.

Nackdelen med Bakugan Battle Brawlers

Jag rekommenderar att se både den engelska dubbningen och den japanska versionen med undertexter eftersom den engelska versionen genomgick förändringar när den sändes internationellt. Bland annat lokaliserades namn, såsom Danma Kusou till Daniel Kuso och Phoenix till Skyress. Den japanska bakgrundsmusiken, komponerad av Takayuki Negishi, byttes ut mot musik gjord för den engelska versionen. Introssången byttes ut mot en som gjordes för den engelska versionen, och outro från den ursprungliga versionen togs bort. Den engelska dubbningen är mycket coolare och ger en mognare känsla än den japanska versionen med undertexter, som kan upplevas som lite barnslig. Hur som helst, jag gillar båda versionerna.

Kulturens och regionens påverkan på Bakugan

Vissa scener från den ursprungliga versionen togs bort för att passa inom avsnittets sändningstid, inklusive våldsamma scener som ansågs för våldsamma för barn. Alla referenser till döden togs bort.

Ventus Ravenoid
Pyrus Falconeer

En datorröst från BakuPod lades till i dubbningen, något som inte finns i den japanska versionen. Det fanns också fall av felöversättning eller feluttal av vissa Bakugan-namn och förmågor, till exempel kallades Ravenoid ibland för Falconeer.

Händelserna kring Shuns mamma och hans avståndstagande från att spela Bakugan förklaras olika mellan den japanska och engelska versionen.

I den arabiska dubbningen censurerades Julie, Runo och Alices klädsel genom att deras midjor och ben täcktes. De flesta namn lokaliserades också.

Mysteriet med föräldrarna i serien

I serien är Dans, Maruchos, julies and Runos föräldrar mycket aktiva i deras liv. Serien förklarar dock inte vem Shuns pappa är, eller vilka som är Alices föräldrar och vad som hände med dem. Jag hoppas att familjeband utforskas mer framöver i serien och att vi får se mer av Brawlers familjedynamik.

Dela gärna dina tankar och erfarenheter i kommentarerna nedan om vad du tror hände med Shuns och Alices föräldrar!

Du kanske också vill läsa om: