Avengers: Endgame – Recension

Den sista filmen i detta långa avsnitt av Avengers-sagan är spännande och, ja, genuint rörande.

Och nu har deras vakt tagit slut. Och vår vakt. Allas vakt är över! Typ i alla fall. Det som började för 11 år sedan som en galen dröm som Jon Favreau (och ett antal andra människor) har kommit till något av en slutsats med Avengers: Endgame, den mullrande, maximalistiska kulmen på vad som totalt blir en serie som kan pågå i tre oavbrutna dagar, om den spelas rygg mot rygg. Det har varit en jäkla resa, både spännande och utmattande, vilket är precis så som Joe och Anthony Russos tre timmar långa film utspelar sig. Endgame är en episk marsch mot upplösning som tillfredsställer och överraskar – och, jag är lite motvillig att erkänna, men den är till och med lite rörande.

Vet du inte vilken Marvel-film du vill se? Kolla in vår Se Marvel i kronologisk ordning, här går vi igenom flera olika ordningar att se hela Marvels universum.

Trailer Avengers: Endgame

Marvel Studios’ Avengers: Endgame – Official Trailer

Men kan du verkligen klandra någon för att ha fallit offer för Avengers-universums underström? Vi har alla åldrats över ett decennium sedan Tony Stark (Robert Downey Jr.) först tog på sig sin Ironman-kostym; eftersom han och hans kollegor i Avengers har utvecklats, och åkt på massvis olika äventyr, så har vi också förändrats. Jag kom på mig själv med att tänka på tiden när Endgame gick mot sitt klimax. Det hjälper också att Marvel-filmerna, Endgame definitivt inkluderad, är till stor del glänsande och kvicka triumfer av megaföretag som fortfarande har en viss mänsklig struktur. Filmerna har noggrant tagit sig från Stark och hans vassa mun hela vägen till detta allvarliga och känslomässiga (men fortfarande roligt där det gäller) sista kapitel, och tjänat en dramatisk vikt bit för bit.

Vad handlar Avengers: Endgame om?

Vi börjar post-snap, efter att hälften av alla levande varelser i universum har blivit dödade av den extremistiska utomjordiska Thanos (Josh Brolin). De som lämnades i efterdyningen – inklusive original Avengers Tony, Captain America (Chris Evans), Black Widow (Scarlett Johansson), Thor (Chris Hemsworth), Hulken (Mark Ruffalo) och Hawkeye (Jeremy Renner)). De är mestadels dränerade på hopp om att de förlorade någonsin kommer att återvända till dem. Men det här är sex karaktärer som alltid är på jakt efter ett uppdrag, och de hittar ett – en galen sista chancen resa genom tiden, det enda som kan vända Thanos fruktansvärda rensning. Vad som följer är ett häftigt återbesök av tidigare Marvel-filmer, en halvt överseende hyllning till det som har kommit innan.

Ja, några stora karaktärer dör i Endgame, som vi alltid visste att de skulle göra. Men Russos, och manusförfattarna Christopher Markus och Stephen McFeely, är inte hänsynslösa. Det är så mycket död som redan hänger i luften efter Infinity War att Endgame inte behöver tillföra alltför mycket till den tunga stämningen. Istället för ett kill-a-thon är Endgame en högtidlig och oväntat ovåldsam film, en strävan efter att få ordning på det värsta tänkbara. Visst, det finns actionscener genomgående – men Endgame handlar till stor del om smygande och en hel del om att hitta sig själv. Den presenterar den värmande, gripande idén om att styrkan och uppfinningsrikedomen i gemenskapen kan bekämpa förtvivlan, även när allt verkar som en frusen och ensam ruin.

Så… Är Avengers Endgame värd att se?

I slutändan förstår Endgame ett enkelt mänskligt svar: hur trevligt det är, att se och känna något komplett. Att äntligen få alla bitar samlade, framför oss som en totem av någon vag prestation vi klarade av bara genom att sitta där i alla dessa timmar. En avväpnande tillgivenhet genomsyrar Endgame som ett långsamt stigande ackord, en söt och harmonisk blandning av toner som förvandlas till en spännande kör av röster efter filmens slut.

I det ljuset levererar Endgame ett kärt och fantastiskt farväl. Jag ska erkänna att en äkta tår kom i mitt öga när Marvels enorma film kom till slut.

Avengers: Endgame Rollista

• Robert Downey Jr. – Tony Stark / Iron Man