Eternals (2021) – Recension

Det första du kommer att märka är att Chloé Zhao som är reggisören av “Eternals” gör filmer som inte riktigt ser ut som de “vanliga” MCU filmerna, men hon kan bara göra så mycket för att böja Marvel Cinematic Universe till sin vilja. Resultatet är en blockbuster av ovanlig skönhet som också strävar efter att uppfylla de gigantiska kraven för ett massivt actionspektakel.

Det är, kort sagt, lite rörigt. Den är också – och jag kan inte betona detta nog – 2 timmar och 37 minuter lång. Och ändå eftersom mängden skådespelare är så enorm och så mycket världsbyggande måste ske, känns “Eternals” i slutändan förhastad och otillfredsställande. Mytologin här är både tät och ofta fånig, med filmen som stannar också i cirka en timme för en omfattande informationsdump. I slutet kan du fortfarande vara förvirrad om vad som händer, men du kanske inte bryr dig.

Om du inte vet vilken MCU film du ska se, så har vi en perfekt artikel kring alla Marvel filmerna i kronologisk ordning.

Eternals (2021) Official Trailer

Hur känns Zhao i MCU?

Zhao, den nyligen präglade Oscarsvinnaren för bästa film och regissör för den intima “Nomadland”, erbjuder dock en hel del av sin signaturstil. För er som tyckte att valet av Zhao var fascinerande och undrade hur hennes version av MCU kan se ut? Ni kommer att bli glada att få veta att hon lyckas hitta en magisk känsla vart hon än går. Från en blåsig solnedgång vid stranden av forntida Babylon till olycksbådande stormmoln som samlas på slätterna i dagens South Dakota.

Genom att arbeta med filmfotografen Ben Davis, som också spelade in “Guardians of the Galaxy“, “Doctor Strange” och “Captain Marvel”, ger hon konsekvent möjligheter att låta oss sakta ner, ta ett andetag och njuta av en stund av naturalism och stillhet. Du kan känna den solbrända värmen från den blåsiga australiensiska vildmarken.

Zhao och hennes manusförfattarkollegor Patrick Burleigh och Ryan Firpo & Kaz Firpo lunkar runt i tiden på ett lustigt och något obehagligt sätt. Detta för att berätta historien om en grupp odödliga varelser som lever i hemlighet på jorden. Var och en har sina egna specifika förmågor. Men tillsammans delar de den knasiga humorn som har blivit så typisk i Marvel-filmer.

Sex i en MCU film?

Skådespelarna och egenskaperna som visas här är revolutionerande. Och, till en början, en anledning till inspiration. Det finns en naturlig mångfald i filmen på sätt som vi inte har sett från Avengers, till exempel. Från ledarskapet av Salma Hayeks Ajak och Gemma Chans Sersi till Brian Tyree Henry och Haaz Sleiman som ett homosexuellt par med en ung son till Lauren Ridloffs Makkari, vars hörselnedsättning är hennes superkraft. Den inkluderande naturen hos “Eternals” känns både spännande och enkel. Angelina Jolies Thena är en grym krigare som också lider av psykisk ohälsa, som filmen hanterar på ett bra sätt. Omvänt livar Lia McHugh upp saker som den androgyna, evigt unga Sprite.

Det kanske mest slående av allt är att två karaktärer har verkligt sex! Vilket saknar motstycke och sedan länge väntat i en filmisk värld där alla är superheta och muskulösa och klädda i formsydda kostymer.

Scenen är kort, men den åstadkommer så mycket för att indikera en djupare och mer sårbar känsla av mänsklighet i dessa seriefigurer. Tony Stark och Pepper Potts har förmodligen haft sex. Clint Barton har definitivt haft det, eftersom han hade barn. Men de flesta andra romantiska relationer har som mest präglat godartad flirt. Så att se dessa karaktärer bete sig som vuxna människor på det här sättet är ytterligare ett exempel på potentialen som lurar inom “Eternals”.

Du kanske också är intresserad av:

Handlingen i Eternals

Det finns också en handling, men jag kände knappt att jag kunde komma ihåg denna. Kortfattat har Eternals spridit sig över hela världen under århundradena sedan de kom till jorden i ett rymdskepp som liknar en gigantisk svart marmor Dorito. Hela tiden har de väglett mänskligheten i smyg och bekämpat glupska, seniga monster som kallas Deviants.

Men en potentiellt katastrofal händelse tvingar dem att lämna de bekväma liv de har skapat för sig själva, detta samla ihop dem igen (om du förlåter ordvalet) och använda sina kombinerade superkrafter för att stoppa vad som i huvudsak är apokalypsen. Om igen!

Du behöver inte vara djupt genomsyrad av Marvel-lore i allmänhet eller Jack Kirbys trippy serie specifikt för att följa “Eternals”; bortsett från en kort referens till Thanos, och varför dessa hjältar inte gick in för att stoppa händelserna i “Avengers: Infinity War, ” det här känns mer som en fristående film än de flesta i MCU. Med det sagt får du naturligtvis ut mer av filmen om du är ett fan, och de obligatoriska slutkreditsekvenserna kommer att betyda mer för dig också.

Kort om de olika skådespelarna

Chans Sersi, med sina transmutationsförmågor, och Richard Maddens Ikaris, en mångsidig figur av Superman-typ framträdande som hundraåriga, på-och-av-igen-älskare. Hur charismatisk som Madden än är, Har Chan större gnistor med Kit Harington som hennes dödliga, London-baserade pojkvän, Dane Whitman, som delar Sersis intresse för arkeologi. Vilka känslomässiga insatser som än kan finnas mellan någon av dessa karaktärer tar så småningom ett baksäte för att flyga runt och zappa monster med ögonlasrar. Du kan känna kampen i att försöka jonglera med det hela. Och det extravaganta actionspelet är så glansigt och kakofoniskt, att det kunde ha plockats ur hur många själlösa sci-fi-skådespel som helst under det senaste decenniet, och kvävt alla de mindre charm som vi hade njutit av på vägen.

En nyfiken Kumail Nanjiani skrattar som en pompös Bollywood-stjärna, Don Lee ger en vänlig närvaro trots sin enorma kraft, och Barry Keoghan måste bara dyka upp för att få oss att känna hans nervösa stämning. Alla dessa skådespelare bevisar att de är redo för utmaningen att försöka etablera komplicerade karaktärer inom MCU-maskineriets frenesi.

Rollista Eternals

• Gemma Chan – Sersi
  • Richard Madden – Ikaris