Dracula – Recension

Netflix-serien Dracula är en modern nyfantasi av Bram Stoker-romanen. Dracula är en historia som har berättats och återberättats otaliga gånger genom åren, men denna nya version av den lyckas sticka ut. I rollistan finns Claes Bang som greve Dracula, Dolly Wells som Mina Murray, John Heffernan som Jonathan Harker och Dolly Wells igen som syster Agatha Van Helsing. Detta skapar en intressant dynamik där en skådespelare spelar två roller i olika delar av berättelsen.

Skådespelaren i Dracula-serien på Netflix

Skådespelarna i Dracula-serien på Netflix:

• Claes Bang as Dracula
  • John Heffernan som Jonathan Harker
  • Dolly Wells som Mina Murray
  • Syster Agatha Van Helsing spelas av Dolly Wells.

Den är skriven av Steven Moffat

Serien är skriven av Steven Moffat och Mark Gatiss, baserad på romanen av Bram Stoker.

Steven Moffat är en brittisk manusförfattare, producent och showrunner. Han blev framträdande som skaparen av BBC-serien Doctor Who (2005-2017). Han skapade också Sherlock (2010-2019) och arbetade som exekutiv producent på Jekyll (2007-2008).

Mark Gatiss är en brittisk skådespelare, komiker och manusförfattare. Han har medverkat i flera tv-serier som Midsomer Murders (1997-2017), Game of Thrones (2011-) eller The League of Gentlemen (1999-2002). Han har även skrivit avsnitt för Doctor Who och Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011).

Du kanske också är intresserad av:

Kort om handlingen i Drakula

Berättelsen utspelar sig 1897 och följer en skruvad strid mellan vampyrgreven och Dr. Van Helsing. Som har för avsikt att förgöra honom innan han kan sprida sin pest till resten av London. Serien hämtar mycket från romanen men lägger också till några nya idéer. Inklusive en kvinnlig huvudperson vid namn Mina Murray som spelar en viktig roll i Draculas fall.

Andra medverkande är Paul Kaye (Game Of Thrones), Jessica De Gouw (Arrow) och Oliver Jackson-Cohen (The Borgias). Seriens skapare tog lite kreativ licens med vissa aspekter av Stokers originalverk. Som att ändra karaktärernas namn eller göra dem mer moderna än deras viktorianska motsvarigheter

Serien hämtar mycket från Bram Stoker-romanen

Serien hämtar mycket från Bram Stoker-romanen men lägger till några nya vändningar. Den utspelar sig när Dracula fortfarande lever och mår bra i London och utger sig för att vara en amerikansk entreprenör vid namn Alexander Grayson. Han har kommit till England med sin assistent Renfield (Reece Ritchie) för att hjälpa till att bygga en bro som ska förbinda London med det europeiska fastlandet med tåg.

Om du letar efter blod eller skrämmande scener kan du bli besviken över den här serien: det finns inga grafiska scener. Även när Dracula dödar någon på skärmen gör han det med ett enda svep med handen, och våldet är totalt sett minimalt. Men om du är intresserad av att se hur denna ikoniska karaktär skulle kunna passa in i en modern miljö och utforska vad som gör honom så övertygande över 100 år senare, rekommenderar vi starkt att du kollar in den här showen!

John Heffernan och Dolly Wells spelar Jonathan Harker och Mina Murray.

John Heffernan spelar Jonathan Harker, en advokat som reser till Transsylvanien för att förhandla om ett fastighetsavtal med greve Dracula. Dolly Wells är Mina Murray, Jonathans fästmö och dotter till Dr John Seward, en psykiater på ett asylboende i London. Hon och Jonathan blir vänner när de sorterar igenom sina känslor för varandra samtidigt som de hanterar några konstiga händelser kring slottet där hon besöker.

John Heffernan (Jonathan Harker) föddes den 22 eller 23 januari 1977 i Dublin, Irland men växte upp mestadels i New York City efter att hans föräldrar separerade när han var mycket ung. Hans pappa var filmskapare och hans mamma var skådespelerska – båda var välkända ansikten i irländska teateruppsättningar under sin tid tillsammans innan de slutligen separerade någon gång runt 1980 när John precis fyllt tre år vid den tidpunkten då båda föräldrarna började leva livet separat än en gång; detta lämnade honom med många obesvarade frågor om varför just de gjorde slut?

Heffernan har skådespelat sedan början av 2006 och började på The Abbey Theatre som fortfarande är en av Irlands två mest kända teatrar vid sidan av Gate Theatre Company som ligger nära St Stephen’s Green Park där det finns många vackra statyer inklusive två lejon!

Syster Agatha Van Helsing spelas av Dolly Wells.

Syster Agatha Van Helsing spelas av Dolly Wells. Om du inte känner till hennes namn (vilket, baserat på en snabb Google-sökning, är troligt), kan det här vara första gången du någonsin hört talas om henne. Det beror på att hon är en brittisk skådespelerska och författare som har medverkat i flera filmer och TV-program – och skrivit flera böcker också – men inte tillräckligt för att hon blev berömmelse. Hon träffade faktiskt sin man Mark Gatiss genom hans arbete med Doctor Who; de gifte sig 2003 och har nu två barn tillsammans.

Denna remake av Dracula tar lite kreativ licens med källmaterialet men är trevlig att titta på.

Denna Netflix-serie är en trogen anpassning av Bram Stokers klassiska roman. Den följer samma historia, med någon kreativ licens som tagits här och där. Skådespelarna är bra, skrivandet är välkonstruerat och det finns väldigt få skrällande ögonblick i den här serien som skulle framstå som cheesy eller liknande. Produktionsvärdena är höga, speciellt för Netflix som vanligtvis har lågbudgetproduktioner igång på sin plattform.

Det främsta problemet jag har med showen är hur lång tid det tar att komma igång. Enligt min åsikt börjar det långsamt men tar fart snabbt när det väl kommer igång efter avsnitt 2 eller 3

Så, vad tycker du om Dracula-serien? Vi älskar det och tycker att det är en fantastisk omformning av den klassiska historien. Om du gillar skräck eller vampyrer så är detta definitivt något värt att kolla in!

Klicka här för att komma till Netflix

Våra senaste artiklar: