The Sandman – Recension

Netflix nya anpassning av Neil Gaimans serie Sandman har varit efterlängtad.

Du har säkert hört talas om Sandman-serien förut. Det har funnits i nästan 30 år nu, och det är en klassiker av moderna serietidningar. Men om du inte har läst någon av serierna själv, kommer här en snabb sammanfattning: The Sandman berättar historien om Dream, även känd som Morpheus eller Oneiros (beroende på vem du frågar), som är härskaren över alla drömmar och mardrömmar. Detta innebär att hans uppgifter inkluderar att övervaka olika områden där han kan hjälpa människor att få sömnen på rätt spår genom personliga besök och visioner om hur de hamnade i problem från första början.

Huvudintriglinjen följer Dream när han kämpar mot sin bror Destiny för att återta kontrollen över sitt kungarike efter att ha blivit lurad till fängelse av honom med en alternativ verklighet där alla glömmer honom; detta leder till många äventyr som involverar både andra gudar och människor som vill ha något av honom – oavsett om det är råd om hur man ska hantera sina egna problem eller till och med bara respekt för vad han gör varje dag bakom stängda dörrar (eller ska jag säga “öppen himmel” ).

The Sandman är en av de mest populära titlarna i historien om DC:s Vertigo-linje

The Sandman är en av de mest populära titlarna i historien om DC:s Vertigo-linje, en mörk och skruvad uppsättning stiliserade serier skrivna av Neil Gaiman. Det är också en av de mest kritikerrosade grafiska romanerna som någonsin skapats – originalpublikationen vann flera priser och har bearbetats många gånger sedan den släpptes 1989. Netflix-anpassningen kommer inte bara att vara trogen sitt källmaterial, utan den kommer också att innehålla några nya vändningar som aldrig har dykt upp förut.

Du kanske också är intresserad av:

Sandman-serien följer Morpheus

Sandman-serien, baserad på DC-serien med samma namn, följer Morpheus efter att han rymt ett 70-årigt fängelse och tvingas anpassa sig till den moderna världen.

Morpheus är en antropomorf personifiering av drömmar, ansvarig för The Dreaming. The Dreaming är en plats dit alla drömmar går när de dör. Det är Morpheus jobb att underhålla och skydda detta rike från mardrömmar som vill förstöra det. Förutom att vara ansvarig för att upprätthålla ordning inom sitt rike. Har Morpheus också några andra ansvarsområden, han måste skydda människor från att bli medvetna om sina egna krafter och förmågor. Detta gör han genom att hålla dem i sömntillstånd. Om någon någonsin kunde vakna upp medan han drömde så skulle alla ha tillgång till sina egna latenta krafter.

Den första säsongen av programmet sträcker sig över 11 avsnitt

Den första säsongen av programmet sträcker sig över 11 avsnitt och täcker de tre första volymerna av serieserien. Första volymen har titeln “Preludes and Nocturnes” och introducerar tittarna för Dream (spelad av den franske skådespelaren Louis Herthum). Han härskar över ett rike som kallas The Dreaming. Detta är en plats där magin går snett, mardrömmar härskar och karaktärer från alla möjliga fiktiva verk kommer att leva ut sina berättelser. Den andra volymen har titeln “Doll’s House” och följer Dream när han ger sig ut på ett hämndsökande mot sin tidigare älskare Nada. Där introduceras också läsarna till Destiny (John O’Hurley), Desire/Despair (Claire DeWitt), Destruction/Delirium (Michelle Gomez), Death (Michael Imperioli).

Den tredje volymen heter “Dreamland”, som innehåller många andra kända DC Comics-karaktärer inklusive Batman och Superman. Men det markerar också en viktig vändpunkt i Sandmans berättelsebåge. Den introducerar Morpheus bror Destruction i mixen såväl som mer bakgrundshistoria om hur Morpheus blev härskare över The Dreaming i första hand.

Rollista i The Sandman

Huvudkaraktärer i The sandman

• Tom Sturridge som Lord Morpheus / Dream, personifieringen av drömmar och mardrömmar och härskaren över drömmen. Sturridge uttryckte också sin svarta katt-motsvarighet i “Dream of a Thousand Cats”.
  • Boyd Holbrook som korinthian, en mardröm som flydde drömmen.
  • Vivienne Acheampong som Lucienne, Drömmens bibliotekarie och dess vaktmästare i Dreams frånvaro.
  • Patton Oswalt som rösten till Matthew the Raven, Dreams utsända.

Medverkande

• David Thewlis som John Dee, Cripps och Burgess son vars strävan att hitta “sanningen” äventyrar världen.
  • Jenna Coleman som Johanna Constantine, en ockult detektiv. Coleman spelar två versioner av karaktären: dagens ättling baserad på John Constantine och hennes identiska 1700-talsförfader, Lady Johanna Constantine.
  • Gwendoline Christie som Lucifer Morningstar, helvetets härskare. Denna series inkarnation av Lucifer är mycket närmare karaktärens ursprungliga skildring i serierna än hans skildring i Lucifers tv-serie 2016.
  • Kirby Howell-Baptiste som döden, personifieringen av döden och Dreams snällare, klokare syster.
  • Ferdinand Kingsley som Hob Gadling, Dreams vän som har levt i hundratals år Sandra James-Young som Unity Kinkaid, Roses välgörare och gammelmormor som nyligen har vaknat ur en hundra lång dvala
  • Kyo Ra som Rose Walker, en ung kvinna som letar efter sin förlorade bror som blir ett byte för korinterna.
  • Razane Jammal som Lyta Hall, Roses vän och en änka som sörjer sin man.
  • Melissanthi Mahut som Calliope, Homers musa och Dream/Morpheus ex-fru
  • Arthur Darvill som Richard “Ric” Madoc, en kämpande författare som fängslar Calliope mot hennes vilja.

Trots att jag gillade det, vet jag inte hur The sandman kommer att klara fler säsonger

Även om jag njöt av den första säsongen av Sandman, har jag vissa farhågor om hur det kommer att gå under flera säsonger. Historien är lång och mörk, så om de inte hanterar anpassningen rätt kan det gå fel snabbt. De måste också verkligen tänka på sin takt och struktur. En show som denna kommer inte att fungera om du inte vet vad som händer eller var dina karaktärer är hela tiden.

Som sagt, jag är fortfarande spänd på vad som kommer härnäst för Sandman. Det har potential att bli en av de där programmen som folk pratar om i flera år efter lanseringen. Speciellt om den lyckas fortsätta vara lika bra som den var under sin första säsong!

Som sagt, jag tror att The Sandman är en fantastisk anpassning som borde ses av både fans och nykomlingar.

Även om det finns några element som har ändrats, är showen en fantastisk anpassning av serierna. Det är mörkt och vridet, men det kommer att få dig att älska The Sandman igen. Som sagt, jag tror att The Sandman är en fantastisk anpassning som borde ses av både fans och nykomlingar.

Förhoppningsvis kan Netflix hålla farten uppe

Du kanske undrar om The Sandman kommer att vara tillräckligt framgångsrik för att fortsätta trenden. Oavsett om du är ett fan av filmen eller inte, är det uppenbart att Netflix har en hård konkurrens på den här arenan. Det har bara gått två år sedan Game of Thrones hade premiär på HBO. Och blev en av de mest populära programmen på tv idag. Sedan dess har Netflix haft gott om tid att experimentera med olika genrer. Men det är fortfarande oklart hur bra detta har gått för dem. De har redan ställt in flera shower inklusive Sense8 och Girlboss efter bara en säsong vardera. Under tiden har de arbetat hårt med att producera andra original som Stranger Things och Altered Carbon. De förnyar även många populära program som Orange Is The New Black (som precis fått säsong 7 annonserad).

Problemet är att även om Netflix har producerat sin beskärda andel av utmärkt originalinnehåll under de senaste åren. Från House Of Cards till Unbreakable Kimmy Schmidt. Som sådan kan den här serien lida av att klumpas in med alla de andra projekten snarare än att bedömas enbart på sina egna meriter. Särskilt med tanke på hur lite vi vet om hur länge den här showen kommer att pågå.

Nu när du läst vår the Sandman recension kanske du är intresserad av: