Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings – Recension

Marvels Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings är en spännande MCU film som kommer få dig hypad för mer fas-4!

Marvel Studios’ Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings | Official Trailer

Liksom de flesta Marvel Studios filmer är Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings en lite lustig men polerad amalgam av omstörtade genretroper, fantastiska actionsekvenser och hjärtliga karaktärsögonblick som i slutändan är tänkt att mata det större MCU-monstret.

Vet du inte vilken av alla Marvel-filmer du vill se? Var inte orolig vi har en artikel som kommer hjälpa dig: Se Marvel i kronologisk ordning

Men ännu viktigare, det är en kulturell milstolpe för asiatiska och AAPI publik. Detta är en grupp som har varit underrepresenterade och felaktigt representerade i stora filmer sedan, ja, tillkomsten av filmer. Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings är en annan gigantisk superhjältefilm från utan tvekan den största studion på planeten. Och det faktum att den har en mångfald av asiatiska karaktärer (vilket koncept) gör den inget mindre än banbrytande.

Vad utmärker Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

I centrum av det hela är Simu Liu (Kims Convenience), som bevisar direkt ur startgroparna att han har pondusen för att balansera både tuffhet och komedi. Detta är en värdefull färdighet som de flesta MCU huvudroller kräver. Han kanske inte tycks vara superhjältefilmsmaterial i filmens tidiga ögonblick, men när han väl slår det där första slaget är det helt klart att han är mannen för jobbet. Oavsett om han kastar verbala eller fysiska smällar, är Liu mer än karismatisk nog att föra franchisen vidare i många år framöver. Att vara den första asiatiska superhjälten på den stora skärmen är en tuff position att befinna sig i, men Liu tvekar inte!

Ryggraden i berättelsen följer den välbekanta MCU-formeln, men den narrativa strukturen är långt ifrån filmens avgörande del. Det som är mest anmärkningsvärt här är att filmen i stort sett gör allting bra. Action senernerna snabba och vackert koreograferade, manuset är lika roligt som det är gripande och poetiskt. Som en äventyrsfilm träffar den dig med spänning och överraskningar i nästan varje ny scen. Och dess teman – om generationsdissonans, hittad identitet och förlåtelse – vävs elegant in i filmen.

Om du är intresserad av Marvel tror vi du kanske också skulle gilla:

Handlingen i Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

Shaun (Simu Liu) och hans bästa vän Katy (Awkwafina, Crazy Rich Asians) tuggar sig igenom livet som chaufförer på ett exklusivt hotell i San Francisco. När ett gäng lönnmördare attackerar Shaun på en buss och besegrar dem relativt lätt, blir det tydligt för Katy att hennes gamla dryckeskompis har gömt en mörk hemlighet.

Det visar sig att Shaun faktiskt är Shang-Chi, en kallblodig mördare tränad av sin far, Wenwu (Tony Leung), en mästerkrigare och innehavare av de legendariska tio ringarna. Vännerna reser till Kina för att konfrontera Wenwu, hitta Shang-Chis lika dödliga syster Xialing (Meng’er Zhang), och avslöja sanningen bakom hans mamma Jiang Lis (Fala Chen) död, som kan vara knuten till hennes mystiska hemland, Ta-Lo.

Skådespeleriet i Shang-Chi

SkÃ¥despelarna är otroligt väl avrundade – varje skÃ¥despelare tar med sig nÃ¥got unikt till bordet. Leung ger filmen en djup känsla av gravitation (om du har sett hans tidigare verk vet du att han tenderar att ha denna effekt pÃ¥ filmerna han är med i), och hans machismo balanseras ut av Chen, som utstrÃ¥lar den typ av värme och inre styrka som bara mammor besitter. Michelle Yeoh, liksom Leung, är till synes Ã¥lderslös och ger ett mÃ¥tt av legitimitet till förfarandet som Shang-Chis faster. Liu och Awkwafina är ocksÃ¥ bra partners pÃ¥ skärmen, med den senares explosiva personlighet som en fin motvikt till Lius patos. Även om deras kemi inte riktigt klickar förrän ungefär halvvägs genom filmen, kommer de verkligen fram till ett bra ställe.

Det finns två typer av skådespeleri i Shang-Chi, som det finns i varje kampsport/actionfilm. Det är skådespeleri med ansiktet och rösten, som är den konventionella sorten. Och så är det att agera med kroppen – det fysiska. Stora actionstjärnor vet hur man berättar en komplex historia utan ord, med hela sin kropp, och skådespelarna levererar verkligen i den här avdelningen.

Fysiskt skådespeleri

I en tillbakablick ser vi Shang-Chis föräldrars första dejt, som bara råkar vara en flirtig fight i en förtrollad bambuskog. Wenwu är upprörd och slåss med ilska; Jiang Li är lugn, självsäker och för sig graciöst. Kameran virvlar runt dem när de slåss, och på en rent visuell nivå är deras berättelse tydligt framställd. Han är en skitstövel, och hon är där för att lära honom hur man inte är en sådan skitstövel. Det visuella berättandet som pågår i kampscenerna är det som gör dem riktigt speciella.

Men om det är hårt slående action du vill ha, har Shang-Chi inte missat där heller! Hand-to-hand-stridssekvenserna är koreograferade och filmade otroligt bra! Och inte nog med det, de hyllar olika stilar av kung-fu-filmer, från den elementära brutaliteten i Crouching Tiger, Hidden Dragon, till Jackie Chans stadskontrollerade kaos. Ett iögonfallande, akrobatiskt slagsmål som äger rum på byggnadsställningar hängande hundratals meter ovanför Macaus gator är helt enkelt en av de bästa kampscenerna som MCU har att erbjuda – jag kände isen i magen.

Filmens sista strid förvandlas till mer av en visuell effektdriven röra, tyvärr. Den saknar taktiliteten och tyngden frÃ¥n de tidigare slagsmÃ¥lsscenerna. Och även om miljöerna och karaktärerna i den sista akten ser otroliga ut frÃ¥n konstdesignsynpunkt… SÃ¥ blir det en distraktion när handlingen blir hektisk och kameran börjar skaka okontrollerat.

Regissören Destin Daniel Cretton lägger stor vikt vid att presentera flerdimensionella karaktärer som känns som riktiga människor. Även om detta kanske inte verkar vara en ny idé, är det värt att notera att asiatiska karaktärer i storbudgetfilmer oftare saknar djup och framställs inte som ledare. Marvels Shang-Chi och legenden om de tio ringarna bryter formen på ett härligt sätt, med karaktärer som är starka, modiga och briljanta, och vars brister är lika övertygande som deras styrkor.

Är Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings värd att se?

Bara för att en film är på rätt sida av historien betyder det inte automatiskt att den är bra. Det var fullt möjligt för hang-Chi and the Legend of the Ten Rings bli gimmickiga eller klyschiga, trots dess inneboende positiva kulturella relevans. Lyckligtvis är detta inte fallet alls. Det är en oerhört underhållande film på alla nivåer, och det faktum att den troligen kommer att sparka in dörren för fler asiatiska superhjältar att inta scenen i framtiden (Jubilee, tack) är grädden på moset.

Vi på VividWeb rekomenderar starkt Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings!

Rollista Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

• Simu Liu – Shang-Chi