Spider-Man: No Way Home – Recension

Berättelsen om Peter Parker handlar om en person som måste lära sig att vara en hjälte genom att acceptera motgångar, men det bästa från “Spider-Man: No Way Home” påminde mig om varför jag brukade älska serietidningar.

Det fanns en lekfull oförutsägbarhet hos dem som ofta saknats i moderna superhjältefilmer, som känns så exakt uträknade. Ja, självklart är “No Way Home” otroligt uträknad, ett sätt att skapa fler rubriker efter att ha dödat så många av dess karaktärer i fas 3, men det är också en film som ofta sprudlar av skaparglädje.

Vad handlar filmen om?

Filmen tar fart omedelbart efter slutet av Spider-Man: Far From Home, med det ikoniska ljudet som spelas över Marvel logotypen. Mysterio har avslöjat identiteten på mannen i de röda tightsen vilket betyder att ingenting någonsin kommer att bli sig likt för Peter Parker. Med en nästan slapstick-energi inleds No Way Home med en serie scener om fallgroparna av superberömmelse, särskilt hur det påverkar Peters flickvän MJ och bästa kompis Ned. Det når en höjdpunkt när MIT nekar dem alla tre tillträde, med hänvisning till kontroversen om Peters identitet och de roller som hans kompisar spelade i hans superäventyr.

Peter har en plan. “Trollkarlen” han träffade när han räddade halva uppsättningen av The Avengers kan trolla och få allt att försvinna. Så han ber Dr Strange att få världen att glömma att Spider-Man är Peter Parker, vilket naturligtvis omedelbart går fel. Han vill inte att MJ, Ned eller hans moster May ska glömma allt de har varit med om tillsammans, så trollformeln spårar ur mitt i det. Strange får knappt kontroll över det. Och samtidigt dyker Doc Ock och Green Goblin upp.

Vad kan du förvänta dig i Spider-Man: No Way Home

Marvels “Spider-Man: No Way Home” väver in karaktärer och mytologi från andra iterationer av denna karaktär in i den nuvarande karaktärens universum. Jag är glad att kunna rapportera att det är mer än en castinggimmick! (Vilket jag verkligen fruktade)

Skurkarna som återvänder från Sam Raimi och Marc Webbs filmer gör inte berättelsen för full av “saker”utan talar istället till ett tema som framträder i filmen som knyter hela den här serien tillbaka till de andra. I en generation var raden om Spidey “With great power comes great responsibility.” Och i denna film så får Peter parker verkligen lära sig vad detta betyder. Det hjälper också mycket att ha skådespelare som Michael Keaton och Robert DeNiro i skurkroller igen, med tanke på hur bristen på minnesvärda skurkar har varit ett STORT problem i MCU.

Så många moderna superhjältefilmer har konfronterat vad det innebär att vara en superhjälte. Men detta är första gången denna fråga verkligen har ställts i förgrunden. Det handlar om att växa upp och fatta beslut som kommer att ha större inverkan än de flesta barn som planerar att gå på college. Detta leder till intressanta frågor om empati när Peter sätts i en position för att i princip rädda de män som försökte döda andra multiversum iterationer av honom. Avsnittet blir lekfullt en kommentar om att korrigera misstag från det förflutna, inte bara i Hollands Parkers liv utan även karaktärer som gjordes långt innan han klev in i rollen.

Borde du se Spider-Man: No Way Home?

Det korta svaret är ett rungande JA!

Det här är en fantastisk film och Watts har inte fått tillräckligt med beröm för den fantastiska action som du kommer att se, och hans sista uppgörelse är en av de bästa i MCU. Poängen här är också en av de bästa i MCU inom superhero genrern. Den här filmen har inte många brister.

Med så mycket att älska med “No Way Home”, är mitt största problem att den inte är lite kortare. Det finns ingen anledning för den här filmen att vara 148 minuter lång. Särskilt med tanke på hur mycket den första halvan som bara är upprepningar. Watts (och MCU i allmänhet) har en vana att överförklara saker. Och i mitt hjärta finns det en skarpare version av “No Way Home” som litar lite mer på sin publik, och inte känner att de måste förklara varje liten detalj. Och, inget illa ment mot Batalon, men att göra Ned till en stor karaktär förbryllar mig lite. Han känns alltid som en distraktion från det som verkligen händer i filmen.

Innan jag skapade denna No Way Home – Spiderman recension, som filmfan, var jag orolig att filmen skulle försöka bli en succé bara genom att dra olika projekt till samma IP. Men när jag tittade på den insåg jag hur fel jag hade. Den handlar om vad historiska hjältar och skurkar betyder för oss i första hand. Varför vi bryr oss så mycket och vad vi anser vara en seger över ondskan? Mer än någon annan film i MCU som jag kan minnas fick det mig att vilja gräva fram min gamla låda med serietidningar från Spider-Man.

Jag kan verkligen rekommendera den här filmen!

Rollista Spider-Man: No Way Home

• Tom Holland – Peter Parker / Spider-Man