Uncoupled – Recension

Om du letar efter något nytt att se på Netflix kan Uncoupled vara ett bra alternativ. Showen är full av dramatik och känslor som vissa tittare kan tycka är relaterade. Det är också att pröva något nytt med reality-tv: att sätta sina stjärnor i terapisessioner istället för att bara låta dem sörja i sitt elände som tidigare program har gjort.

Kort om Uncoupled

Uncoupled är en show där skilda personer befinner sig på en hotellretreat, men det är inte som The Bachelor. Det är inte en dokusåpa och det är inte en tävling. Det handlar bara om människor som går igenom processen med skilsmässa – och du borde titta på det.

Detta låter som något jag skulle vilja undvika eftersom jag inte är intresserad av att se andra människor kämpa eller lida. Men det här var faktiskt inte alls dåligt! Faktum är att för mig som någon som aldrig har varit med om att vara skild själv (ännu) var detta verkligen intressant att se. Detta eftersom jag fick se hur andra människor hanterar sina relationer efter att de har tagit slut.

Jag tror att Uncoupled gör rättvisa åt sitt ämne genom att visa båda sidor av varje förhållande. Mannen och frun som skiljer sig; de som redan har gått vidare från sitt tidigare äktenskap. Och de som ännu inte har accepterat att deras förhållande är över trots att de uppenbarligen fortfarande har ont av det som hände mellan dem (eller så vill de fortfarande inte ha någon annan). Alla fyra paren hade väldigt olika perspektiv på livet efter en relation. Vilket gav variation bland karaktärerna samtidigt som det höll saker och ting fräscht under varje avsnitt. Eftersom det var olika berättelser som hände samtidigt under varje avsnitt, vilket betyder att ingen kunde bli uttråkad av att se en del för länge innan något nytt kom!

Andra artiklar jag tror du kan gilla:

Skådespelare av Uncoupled

Hittills har castingen av Uncoupled varit ganska stabil. Som tidigare nämnts innehöll den första säsongen ett antal bekanta ansikten från komedivärlden, inklusive Pete Holmes och Michael Ian Black. Den andra säsongen är dock där saker och ting verkligen blir intressanta. Marlon Wayans kommer att vara värd för ett avsnitt! Om du inte vet vem han är, var han ett av de barn som fick alla att skratta i Mo’ Money och Scary Movie 2 för alla dessa år sedan. Han har också gjort en del röstskådespeleri för Bojack Horseman och The Lego Ninjago Movie. I princip allt som Netflix lägger ut i den här världen. Så det är inte förvånande att de bad honom att komma ombord som värd för Uncoupled: Season Two.

Men om det är en sak vi vet om Marlon Wayans så är det att han älskar att få folk att skratta. Både med sina skämt (och annat allmänt tjafs). Han har definitivt varit känd för att stöka runt på inspelningsplatsen. Till exempel medan han filmar filmer som White Chicks. Eller till och med när han är värd för prisutdelningar som MTV Movie Awards. Så om det finns några obekväma ögonblick under din dejtkväll med Netflix. Kom bara ihåg att de förmodligen är avsiktliga!

Vad för show är Uncopled?

Denna show försöker ge “realistiska” insikter om skilsmässa. Men det är inte den första i sitt slag. Faktum är att det finns massor av andra program som tar en mer ärlig titt på slutet av ett äktenskap. Detta genom att presentera riktiga människor som går igenom processen. Det är viktigt att notera att Uncoupled kanske inte är vad du tror att det är. Set är inte skrivet som Game of Thrones eller reality-tv som The Biggest Loser. Utan snarare en serie utan manus som följer par när de navigerar i sin separation och hittar nya partners.

Showen indikerar att dess stjärnor kommer att få riktig terapi. Men det står inte vilken sort.

När det kommer till reality-tv är jag lite av en snobb. Jag tittar på den för att jag gillar den voyeuristiska spänningen av att se någon annans liv utspela sig framför mina ögon. Men efter att ha tillbringat flera timmar med Ben och Lisa och sett dem kämpa sig igenom sitt förhållande i realtid. Så började jag inse hur kraftfull den här typen av programmering kan vara.

Jag har alltid varit intresserad av andras berättelser. Vare sig de är på TV eller inte. Men för någon som jobbar ensam hemifrån de flesta dagar. Och kämpar med social ångest, har det varit ovärderligt att kunna fördjupa mig i en annan persons värld.

En välkommen förändring för Netflixs reality-TV-utbud.

Netflix har ett rykte för sina reality-tv-program, men Uncoupled är en välkommen förändring av det vanliga priset på The Bachelor and Survivor. För det första handlar det mer om relationer än om sex.

Den här showen gör också en ansträngning att inkludera par av olika raser och kroppstyper (både när det gäller storlek och sexualitet). Faktum är att ett avsnitt fokuserar på trans* personer som är i relationer med ciskönade män eller kvinnor (en man som identifierar sig som man eller kvinna som identifierar sig som kvinna) respektive; en annan följer två svarta par från Atlanta; en annan följer två asiatiska amerikanska kvinnor i New York City; etc., etc., etc…

Poängen är att den här showen känns mer som “verkligheten” än den gör som underhållning designad av människor som bryr sig om sina tittares lycka – och de verkar fast beslutna att inte bara underhålla utan också utbilda!

Om du letar efter något nytt att se på Netflix kan det här vara värt att kolla in.

Om du letar efter något nytt att se på Netflix kan det här vara värt att kolla in. Det är en underhållande show som definitivt inte är som The Bachelor, men den har några av samma element. Du får också se hur dessa par kommer överens i verkliga livet. Skådespelarna är intressanta och varierande.

Jag gillar att de har en terapeut som ställer frågor till dem och hjälper dem att hantera sina problem när de får dem att komma upp i varje avsnitt. Detta verkar som om det kommer att ge showen mer djup än andra dokusåpor som ofta bara fokuserar på ytliga aspekter av livet istället för att hjälpa människor att växa från sina erfarenheter och växa närmare varandra som partner eller makar (eller vad som helst).

När allt är sagt och gjort är det här en show som folk kommer att prata om i många år framöver. Det är unikt, det har en spännande premiss och det känns som något nytt. Jag kan inte vänta till säsong 2!

Våra senaste artiklar: