Paper Girls – Recension

Jag tänker inte ljuga: Jag var inte säker på vad jag skulle tycka om Paper Girls när jag först började titta på den. Det verkade inte vara den typ av sak du kan förvänta dig av Brian K. Vaughan och Cliff Chiang, som är ansvariga för några ganska fantastiska serier. Dessutom påminde det mig lite för mycket om Stranger Things – en show som jag inte riktigt gillar (det är något med de barnen som bara gnuggar mig på fel sätt). Och sedan, ungefär halvvägs genom att läsa nummer ett, förändrades allt för mig.

Paper Girls är den perfekta blandningen av ET, Stand By Me, The Goonies och Stranger Things.

Paper Girls är den perfekta blandningen av ET, Stand By Me, The Goonies och Stranger Things. Precis som ET är det en utomjording inblandad (men tack och lov krävs inga Reese’s Pieces). Precis som Stand By Me är det en berättelse om ålderdom som följer barn när de hamnar i trubbel och måste möta vuxnas problem innan de är redo.

Den har inslag av The Goonies genom att karaktärerna är på ett äventyr i ett främmande land medan de försöker ta reda på vad som hände med dem under händelsen som försatte dem i den här situationen – men den här gången utspelar det sig 1988 istället för 1985 eller 1986 ! Slutligen, precis som Stranger Things, har Paper Girls mystik kring varje hörn: vi vet inte vilka dessa tjejer är eller var de kommer ifrån; vi vet inte varför deras stad verkar övergiven en dag; vi vet inte om dessa överjordiska varelser är vän eller fiende.

Andra artiklar vi tror du kan gilla:

Preteen flickor är huvudkaraktärerna

Huvudpersonerna är preteen-tjejerna som måste rädda världen. De är i en trång situation eftersom de måste ta itu med monstren och andra problem på egen hand, utan att deras föräldrar eller andra vuxna hjälper dem.

Det är den bästa showen någonsin – gå och hämta serietidningarna nu!

Serietidningarna är riktigt bra. Jag vet, du tänker: “Vad? Men showen är så mycket bättre än serietidningarna.” Och du har rätt! Showen är fantastisk och det är synd att det inte finns fler sådana serier på TV just nu. Men om du vill läsa något med liknande teman och ton, men inte är lika bra som Paper Girls (eller ens bara annorlunda), behöver du inte leta längre än Brian K. Vaughans Ex Machina Volumes 1-6 eller Y: The Last Man Volymerna 1-10 av Brian K. Vaughan och Pia Guerra (grafisk romanserie).

Paper Girls volym 1 släpptes i oktober 2015 av Image Comics. Ffljt av volym 2 i januari 2016, volym 3 i juli 2016, volym 4 i mars 2017, volym 5 i maj 2018 och slutligen volym 6 förra månaden den 9 augusti 2019!

Alla sex volymerna tillsammans utgör en gigantisk berättelsebåge som heter ‘On A Roll’.

Summering

Paper Girls är en långsam berättelse om en grupp tjejer som skickas för att leverera papper till staden. När de anländer upptäcker de att alla vuxna har försvunnit. Detta är inget nytt för dem; det har hänt förut, men den här gången känns något annorlunda. Flickorna måste samarbeta och ta reda på vad som händer i deras hemstad samtidigt som de tar itu med några personliga problem som dyker upp på vägen.

Nu när du läst om Paper Girls kanske du vill läsa någon av våra andra senaste artiklar: