Spirited – Recension

I denna musikaliska twist som vi kallar Spirited på Charles Dickens klassiska berättelse väljer The Ghost of Christmas Present (Will Ferrell) den amoraliska Clint (Ryan Reynolds) att spöka för. Men Clint får snart spöket att ifrågasätta sitt eget förflutna, nutid och framtid.

Spirited — Official Trailer | Apple TV+

Från The Muppets till Edmund Blackadder, komedistorheter har lyckats få fram skratt från A Christmas Carol i flera år nu. I Spirited ser två till – Will Ferrell och Ryan Reynolds – som kliver upp för att göra ett försök. Som stjärnan i Elf har Ferrell en historia när det kommer till genuint roliga festliga familjefilmer, och Spirited siktar helt klart på den filmens expertblandning av barnliknande vördnad och vuxenvänliga skämt. Och även om den inte matchar Jon Favreaus klassiker från 2003, finns det fortfarande mycket att njuta av här.

I Spiriteds värld har Dickens engångsspökeri blivit en årlig händelse. Varje jul måste en hel industri av glada, headset-bärande spöken välja en ny Scrooge-nivå problematisk person för att genomgå en förlösande resa in i sitt förflutna, nutid och framtid. The Ghost of Christmas Present (Ferrell) ser ett idealiskt mål i den pr-gurun Clint (Reynolds), som han ser som “the perfect combination of Mussolini and Seacrest”. Snart nog går paret igenom formativa ögonblick i Clints liv, nämnde vi att de sjunger och dansar hela vägen.

Andra julfilmer du kanske är intresserad av:

Att byta traditionella roller är en snygg touch.

Ja: sång och dans. För förutom att vara ett familjeäventyr, en högkonceptfantasi och en komedi är Spirited också – något oförklarligt – en bona fide-musikal. Teamet bakom La La Land , Benj Pasek och Justin Paul, är på låtskrivaruppdrag här, även om du inte kommer att hitta något riktigt så catchy som “City of Stars”; kommer låtarna snabbt, men ibland mer “Humbug” än hum-along.

Det är synd eftersom den inledande delen i – A Christmas Carol är berättad från spökens perspektiv – är intressant, och det finns några enastående komiska ögonblick (Sunita Mani är fantastisk som Ghost of Christmas Past). Bytet av traditionella roller är också en snygg touch, eftersom Clint vänder på borden för att herda Present genom sitt eget förflutna (om du kommer att förstå vad vi menar). Det ger en underhållande, om än överfylld känsla, och även om Spirited kanske inte toppar Kermits festliga insatser, har den verkligen roligt att medans de försöker.

En livlig premiss, med några anständiga gags (och några för många låtar), det osannolikt att Spirited kommer att vara på många “Greatest Ever Christmas Movie”-listor – men den ger massor av säsongsbetonad glädje. Och vi rekommenderar helt klart att du tittar på denna filmen över julhögtiden!

Rollista i Spirited

• Will Ferrell som Ebenezer Scrooge , nuvarande Ghost of Christmas Present , senare Roberto
  • Ryan Reynolds som Clint Briggs