Santa Camp – Recension

En mycket passionerad film entusiast som ser på allt från de gamla klassiska filmerna till de allra nyaste TV-serierna. Bokmärk den här sidan för fler filmtips.

Måste jultomten vara vit? En helt ny dokumentär säger nej

“Santa Camp” på HBO Max berättar historien om tre okonventionella tomtar: en svart, en trans och en född med ryggmärgsbråck. Tillsammans utmanar de på ett vackert sätt status quo.

Se Santa Camp nu på HBO Max

Santa Camp | Official Trailer | HBO Max

Varje år på julafton klär min pappa ut sig till tomte för att ge ut presenter till barnen i vår utökade familj. Det är en tradition som först startade av hans far – också en äldre vit kille – som var den första att kasta på sig det vita skägget, svarta vinylstövlarna och den knallröda kappan och hatten.

Kostymen var tillräckligt övertygande, men ofta resulterade de iskalla förhållandena i ett snölandskap i december till att de försökte täcka sina ansikten så mycket som möjligt och förde samman skägg och hatt. Allt som fanns kvar var två ögon som stack ut under dem.

Vi kunde inte avgöra om det var en man, kvinna, stor fågel eller tre barn som stod ovanpå varandras axlar under den dräkten. Men det spelade ingen roll. Tomten är inte en person, han är en symbol. Han kommer varje år för att påminna barn om att vara en bra person är det mest givande man kan göra i livet. Om du verkligen kokar ner det, är jultomten egentligen bara en taktik för barnuppfostran.

Men liksom allt som är tangentiellt relaterat till högtiderna – från röda kaffekoppar till krig mot religion – har jultomten blivit en het fråga. För en viss sekt av Svenskar är det deras uppdrag att samlas mot en ständigt föränderlig värld som pressar på för utveckling.

Den öronbedövande motstondet och människorna som vågar trotsa den här tratitionen är till exempel  Santa Camp, en ny dokumentär som streamas på HBO Max.

Vad handlar Santa Camp om?

Filmen följer New England Santa Society, som gör en årlig pilgrimsfärd till en camping i New Hampshire för att lära sig det allra senaste om att vara tomten. Till skillnad från alla andra år, när Santa Camp är packat till brädden av feta, glada, gamla vita killar, anstränger sig föreningen för att ta itu med ett historiskt problem, som bara blir mer relevant: bristen på mångfald bland deras sammansvetsade grupp av glada män.

Eftersom Megyn Kellys ökända (och felaktiga) påstående att tomten måste vara vit fortsätter att växa, kan Santa Camp vara det definitiva svaret på frågan, “Varför behöver hundratals år av tradition förändras?” Och även om filmen inte alltid kan övervinna sin egen öppna önskan att vara effektfull, är den fortfarande en fascinerande dissektion av mänsklighetens vanliga natur och en nödvändig glimt av allt det goda som kommer från att bryta dessa formar – en som alla, gamla som unga, borde se den här säsongen.

Santa Camp presenterar oss för tre unika tomtar som var och en arbetar mot jultomtens typcast av sina egna skäl.

Tomtarna vi kommer att följa är:

• Chris, en svart tomte, som har bestämt sig för att ta upp manteln för sin dotter och hans samhälle efter att ha fått hatbrev när han satte upp en svart uppblåsbar tomte i sin trädgård;
  • Fin, en tomte med ryggmärgsbråck, som har fastnat för vad karaktären symboliserar och drömmer om att åka i en julparad för att inspirera andra;
  • Levi, en transtomte, som vill att unga människor ska förstå att se sig själv representerad i världen är ett kraftfullt verktyg för självupptäckning.

Hur går det för våra hjältar på Santa Camp?

Filmen låter oss sitta med var och en av dessa tre tomtar. Detta ger oss möjligheten att förstå varför denna dröm har blivit så viktig för dem. Varvat med deras förberedelser för Santa Camp är möten med New England Santa Society. Föreningen som gör egna arrangemang för att ta emot dessa nya tomtar.

Det innebär att försöka ta itu med sina egna fördomar, bryta ner dem så att lägret kan löpa smidigt. Prat om cancel-kultur och vår mångåriga uppfattning om tomten bryts så småningom upp av en erfaren tomte. Denna tomte är Richard – tomtens spåman, om du så vill. “It just doesn’t matter“, säger Richard om klagomålen på nya tomtar som ser annorlunda ut än deras grupp som går med i gruppen. “As the oldest person here, it was hard to accept in my generation that God created no junk. And God created no junk.

När lägret börjar blir det uppenbart att alla inte är lika förstående. Vi tittar på när tomtarna klumpigt snubblar igenom sina interaktioner med Chris och Levi. Samt när de gör onödiga kommentarer om Chris hudfärg. Och Levis envishet att använda hans pronomen när han presenterar sig själv.

Se Santa Camp nu på HBO Max

Chris, Fin och Levi på Tomte Läger

“Att vara den enda färgade personen här [är] definitivt ensamt och besvärligt.” Säger Chris till kameran, när vi ser honom gå förbi gruppaktiviteter och gamla vänner. Detta utan att någon erbjuder honom så mycket som en blick. De flesta av tomtarna har en nästan påtaglig rädsla för att bli dömda, eller till och med “canceled”. Detta om de säger fel sak.

Samtidigt välkomnas Fin, som har mest att övervinna fysiskt på lägret, med öppna armar. Han har sin mamma med sig och en iPad som hjälper honom att förmedla tal. Det är både fascinerande och helhjärtat deprimerande att se honom accepterad med all den glädje man kan förvänta sig av en grupp tomtar. Detta helt enkelt för att han är en vit kille. Och även om gruppen värmer upp för Chris och Levi också i slutet av lägrets session. Är det frustrerande att tre av dessa unika tomtar måste presentera sina trauman på denna tomteförening. Detta bara för att få de andra tomtarna att förstå varför detta är så viktigt inte bara för dem, utan för andra som dem.

Chris, Levi och Fins primära avsikt är inte att driva någon av de falska agendor som de personer som riktar sig mot dem har hittat på. Det handlar snarare om att skapa plats åt sig själva i världen. Som Levi mycket klokt uttrycker det, tittar barn på tomten och ser hoppet om en gränslös framtid. En framtid där julönskningar kan gå i uppfyllelse. De kan önska sig saker de verkligen vill ha. Kanske även de saker de är för rädda för att uttrycka för någon annan än den vänliga killen i den knallröda kostymen.

Vad kan denna dokumentär betyda?

Tomten är en emblematisk figur som representerar idén om julen. Han representerar julen som en vacker tid på året som handlar om att träffas och fira varandra för de vi är. Tomten är inte bara en allsmäktig snubbe som stoppar ner sin röv i din skorsten en gång om året och stjäl alla dina sötsaker. Tomten är en bild av julen som en kraft för det goda. Han vill att vi ska vara goda för att han tror på världens bästa! Det är därför han har gjort detta så länge, och varför myten om hans existens fortfarande består.

Fabeln om jultomten går ända tillbaka till Sankt Nikolaus på 300-talet. Sankt Nikolaus var en icke-vit biskop. Hitorien om honom rörde sig genom kristen kunskap och moderna medier under en tid. Tillslut för att bli den röda klädda, vitskäggiga jultomten vi älskar idag. Tomten har utvecklats otaliga gånger tidigare, över gränser och genom kulturell folklore – varför kan han inte göra det igen?

Santa Camp ber oss praktiskt taget komma ihåg att evolutionen är en naturlig del av det mänskliga tillståndet. Och denna dokumentär får oss att fundera på varför vi är så fästa vid en enda uppfattning om en påhittad man. Speciellt när grundstenarna för högtiden han representerar grundas i kärlek och inkludering.“ Tomten har utvecklats otaliga gånger tidigare, över gränser och genom kulturell folklore. Varför kan han inte göra det igen? ”

Bör du se Santa Camp?

Santa Camp avrundar sig själv med tillräcklig stil – det finns scener monterade till Donna Summer och Enya! – och några uppriktiga, hjärtliga skratt. Scenstjälare, som en frispråkig fru Claus vid namn Dianne. Hon kräver lika lön på spelningar för att hon “inte bara är en uppvärmningsakt”. Och Fins godhjärtade mamma Suki, lyfter filmen genom att visa oss hur lätt det är att kämpa för mångfald. Detta från både inom och utanför status quo.

Och även om delar av filmen – särskilt tomtarnas offentliga förtalare efter lägret – ibland känns konstgjorda, spelar det nästan ingen roll. Det är inspirerande att se det tapperhet som visas här. Att själv bevittna de positiva effekterna av att skapa utrymme för representation är ett viktigt verktyg för att göra framsteg. Och vilken bättre tid finns det för lite förbättringar än jul högtiden? När allt kommer omkring, ser tomten allt!

Jag rekommenderar verkligen att du ser Santa Camp, den är hjärtvärmande och ögonöppnande.

Se Santa Camp nu på HBO Max

Vanliga frågor om Santa Camp

1. Vilka är skådespelarna i Santa Camp (2022) ?

När de navigerar i utmaningarna med jultomtens roll i det amerikanska samhället kommer dokumentären att innehålla en svart tomte känd som Chris, en transsexuell jultomte känd som Levi och en handikappad tomte känd som Fin .

2. Vilket är släppdatumet för Santa Camp (2022) ?

Den djupt gripande dokumentärfilmen, Santa Camp (2022), blev att släppt den 17 november 2022 på HBO Max.

3. Var kan man se Santa Camp (2022) online?