Free to Play (2014) – Recension

free to play recension
Recension av Free to Play

“Free to Play” frÃ¥n 2014 är en dokumentärfilm som skildrar den nya världen av e-sport och allt unga talanger behöver göra för att lyckas inom denna numera konkurrenskraftiga värld. Filmen är producerad av Valve Corporation som ocksÃ¥ ligger bakom spelet Dota 2 som är den e-sport vi fÃ¥r följa i filmen. Spelarna vi fÃ¥r följa ska spela den första stora upplagan av vad som i skrivande stund är en av e-sportens absolut största turneringar – The International.

De tre spelarna – Dendi, Fear och hyhy

E-sport och datorspel är kanske inte känt för sina karismatiska och utåtriktade spelare, men i Free to Play får vi följa tre undantag i form av Dendi, Fear och hyhy. Dendi är en spelare med ursprung i Ukraina som kämpar för att komma över ett tragiskt förflutet med en förlorad far. Fear från USA har sina problem, där ett stort fokus ligger på hans i sammanhanget höga ålder och hur han gör allt för att visa att han fortfarande har det som krävs. Sist men inte minst har vi hyhy som även han har problem att övervinna. Trots stor press från sin familj har han valt att prioritera e-sporten framför sin tidigare akademiska bana och all press ligger på honom att lyckas.

Bild på Dendi

Genom att följa dessa tre unga spelare får vi som tittare en större förståelse för e-sporten, och att det inte längre bara är några grabbar framför en datorskärm. Det är en riktig sport, med genuin passion och stora möjligheter. Eftersom varken e-sport eller The International alls var lika stort som när filmen spelades in så är det också en insikt i hur sporten utvecklats till det fenomen det är numera.

En unik insikt i en helt ny värld av e-sport

Oavsett om du är inbiten e-sportare eller helt främmande för det så ger Free to Play en helt unik och utbildande inblick i denna snabbt växande industri. Förutom de redan nämnda psykologiska aspekterna får vi också se en närbild av den intensitet som matcherna innebär för dessa unga killar. Vi får följa dem när de tränar, har möten kring strategi och hur de hanterar den enorma press som The International och en karriär inom e-sport faktiskt innebär. Unikt med just den första upplagan av The International är att det var den första stora e-sportturneringen med en prissumma på en miljon amerikanska dollar. Det var också i och med den här turneringen som esports betting verkligen cementerade sig på den globala spelmarknaden. Alla matcher visades överallt och följdes av hundratusentals tittare varje dag, vilket resulterade i att många också ville spela på matcherna. Allt detta sammanslaget gör det omöjligt att gå från filmen med en annan känsla än att e-sport faktiskt är mer än bara ett spel.

Produktion och regi

Valve Corporation har varit en konstant på den globala spelmarknaden ända sedan mitten på 1990-talet med succéspel som Half-Life och Counter-Strike, men aldrig innan hade de producerat långfilm av den är kalbiern. Många var osäkra på hur de skulle klara av det, men Valve visade med Free to Play att de även kan producera riktiga kvalitetsfilmer. Något som vi, och många andra, verkligen vill hylla filmen för är dess bildkvalitet och val av musik. I kombination ger det filmen det där lilla extra lagret. Intervjuerna med familjemedlemmar, lagmedlemmar och alla andra involverade är också väldigt välgjorda och fångar något som tidigare saknats inom e-sporten.

För att vara lite kritisk så är det värt att nämna att även om produktionen är i världsklass, så är filmen producerad av samma företag som utvecklat både spelet och den turnering som spelas. Det finns alltså risk att den är något partisk gentemot just Dota 2 och The International, och det kan vara lite svårt att få en ordentlig uppfattning om hur de står sig mot andra e-sporter och turneringar.

Trailer – Free to Play (2014)

The Movie Trailer (US)

Summering

Slutsatsen vi kan dra efter att ha tittat på denna film är att det inte bara är en film för e-sport och Dota-älskare, utan är en film som även passar den som inte känner till något om e-sport alls. Förut fanns filmen på Netflix, men nu måste man hyra eller köpa den via någon annan valfri streamingtjänst. Free to Play lyckas berätta om passion, problem och drömmar på ett sätt som vem som helst kan förstå. Det är också en bra introduktion för den som inte är bekant med e-sport och vad det faktiskt innebär. När filmen producerades låg e-sporten fortfarande i sin linda, men filmen ger ändå en tydlig bild av vad som krävs för att nå toppen. Oavsett vilken kategori du tillhör så är vi säkra på att du kommer bli minst lika imponerad som vi.

Medverkande i filmen

Här är några av de mest framstående:

• Danil ‘Dendi’ Ishutin – En professionell ukrainsk Dota 2-spelare, känd för att vara en av de mest skickliga spelarna i världen.
  • Clinton ‘Fear’ Loomis – En erfaren professionell amerikansk Dota 2-spelare, ansedd som en av de bästa i Nordamerika.
  • Benedict ‘hyhy’ Lim – En professionell Dota 2-spelare frÃ¥n Singapore, känd för sin talang och dedikation till spelet.
  • Jake ‘SirActionSlacks’ Kanner – E-sportkommentator och personlighet. Även om han inte är en professionell spelare, är han en framstÃ¥ende figur inom e-sportscenen.
  • Erik Johnson – En senior spelutvecklare vid Valve Corporation.

Förutom dessa intervjuade personer, finns det även många andra som dyker upp i filmen, inklusive andra professionella spelare, kommentatorer, tränare, familjemedlemmar och andra inom e-sportindustrin. Filmen innehåller också kommentarer och reflektioner från produktionsteamet och Valve-anställda.

Andra Relaterade filmer

Här kommer fem relaterade filmer som skulle kunna intressera dig också!

1. “The King of Kong: A Fistful of Quarters” (2007)
    “The King of Kong: A Fistful of Quarters” är en dokumentär som följer den intensiva rivaliteten mellan Billy Mitchell och Steve Wiebe, tvÃ¥ män som kämpar om världsrekordet i arkadspelet Donkey Kong. Detta drama är lika mycket om personlig hängivenhet som det är om det globala spelet och de extremt dedikerade människor som spelar det.
  2. “Indie Game: The Movie” (2012)
    “Indie Game: The Movie” är en dokumentär som tar en djup dykning in i den passion, stress och kreativa process som omger oberoende spelutveckling. Detta perspektiv pÃ¥ gaming är unikt eftersom det inte fokuserar pÃ¥ spelarna, utan pÃ¥ de människor som skapar spelen de spelar. Detta ger tittarna en ny förstÃ¥else för hur mycket arbete, passion och personlig risk som gÃ¥r in i skapandet av dessa spel.
  3. “eSports: The Rise of the New King” (2020)
    I denna dokumentär får vi följa e-sports scenens snabba tillväxt och utveckling under de senaste åren. Den fokuserar på de spel, turneringar, spelare och organisationer som har bidragit till att e-sports har blivit en av de mest populära formerna av underhållning i världen.
  4. “League of Legends: Origins” (2019)
    En dokumentär om den globala fenomenet League of Legends, spelet som definierade genren för multiplayer online battle arena (MOBA) och som har miljontals spelare världen över. “League of Legends: Origins” undersöker spelets ursprung och dess explosion i popularitet, med intervjuer frÃ¥n de ursprungliga skaparna och de spelare som har hjälpt till att forma spelet till vad det är idag.
  5. “Good Game” (2014)
    “Good Game” är en dokumentär om professionella e-sportlaget Evil Geniuses och deras strävan att bli de bästa spelarna i världen i spelet StarCraft II. Filmen tar upp de personliga och professionella utmaningar som laget stÃ¥r inför, samt de fysiska och psykiska krav som placeras pÃ¥ e-sports atleter. Filmens fokus pÃ¥ ett specifikt lag ger tittarna en djupare förstÃ¥else för dynamiken och utmaningarna inom ett professionellt e-sportlag.

Du kanske även vill läsa våra senaste artiklar: